Friday, March 1, 2013

Lahad Datu and Me

Assalamualaikum...

Ya Allah...Sedih nya tengok berita pasal Lahad Datu kena serang tu....
Paling sedih tengok budak kecil tu cakap bapa dia tinggal dlm kubur, kena bom!
SubhannAllah, mati syahid bapa dia berjuang untuk negara....

Teringat peristiwa masa duduk kat Bandar Sahabat, Lahad Datu suatu ketika dulu...
Rumah dekat dengan pantai...
Masa tu berita lanun naik darat....
dan masa tu saya kecil lagi..tak tau apa-apa....
Tapi yang pelik nya, lanun-lanun ni sembahyang kat surau bila masuk waktu!!!!
Seriously.....dengan senjata-senjata dia sekali...
Tak ke kecut perut orang lain nak sembahyang??huuuu....

Masa kat sana, mak jadi pengurus kedai D'Mart di bandar sahabat tu...
Rumah kami bersambung dengan kedai...kat belakang kedai...
Satu hari ni, ada seorang lanun ni, dari pagi ke petang dia dok perhatikan kedai D'Mart mak jaga ni..
Memang dah perasan ada orang kat luar kedai asyik usha je..tapi dia tak de buat hal lah...
Tapi......
Malam tu, ada orang datang rumah kami....
Ingat kan orang nak beli gas...sebab bila kedai dah tutup, org nak beli gas blh datang rumah kami, sebab ada kunci stor...
Sekali dia cakap, nak bincang sikit....
Ayah pon keluar....
Suruh kami kunci pintu...Mak pon diam-diam menghendap kat pintu...
Saya pula tak faham apa yang berlaku...
Then, lepas tu ayah masuk, orang tu masih kat depan...
Dia pergi je, ayah call la orang lain,bagi tau diorang...
Orang-orang kampung pon serang la lelaki ni dan tangkap dia...
Masa tu dia kat surau! See....
tunggu lepas dia siap sembahyang dulu baru tangkap..haha

Ayah pon cerita.....
Orang ni cakap....
tadi dia nak rompak kedai....
Tapi dia tak jadi...tak sure pula kenapa....
pastu dia datang pon sebab dia ingat nak rompak...
Siap tanya kat kedai ada berapa diut?
Masa tu ayah dah cuak sambil jeling-jeling sebelah dia kalau-kalau ada senjata...
ayah macam nampak ada macam parang kecil kat seluar dia, so memang tak berani lah nak buat apa-apa..
tu yang iye kan je apa dia cakap...
bila dapat peluang nak masuk rumah, tu yang terus lock pintu...
call semua kawan suruh panggil polis...
tu yang dia di tangkap lepas tu...

Tu la sekali pengalaman sendiri duduk di lahad datu tu....
kat sana memang sangat best..rumah dekat dengan pantai...
seafoods murah...ikan murah....
kat sabah, saya tak pernah makan ikan kembong...
sebab ikan tu bagi kucing je makan....sekilo rm1 je...
balik semenanjung, kena makan ikan kembong..  T_T
huuuu...


Anyways,
Saya doakan Lahad Datu, dan Malaysia aman sejahtera.....
takut bila ada kekecohan berlaku....
Alhamdulillah, saya masih ada ibu dan bapa...keluarga tercinta....

Depan rumah di Bandar Sahabat 16, Lahad Datu, Sabah....


Kembali melawat masa tahun 2010...


No comments: