Pages

Wednesday, August 10, 2011

Secure Password dengan SuperGenPass

Assalammualaikum...


Hari ni saya nak kongsi sikit pasal IT...Oh ye, saya ambil course Security Technology sekarang..So saya nak kongsi macam mana nak secure kite punya password.
Pernah dengar tak SuperGenPass? Ia adalah sebuah bookmarlet (a bookmark consisting mostly of JavaScript code) yang dimana menggunakan master password untuk create password kita..

Macam mana ia dikatakan secure adalah kerana password kita akan di generate kan dengan kombinasi domain name dan master password kita.. misal kata kita login yahoo account, bila kita generate password dari SuperGenPass, ia combinekan yahoo site dan master password kita.. So dengan cara ni boleh mengelakkan 'Phishing'...If ada orang hantar email suruh update Maybank account kita, dia akan link kan ke url dia yang sangat menyerupai website Maybank2u..so bila kita key-in user and password, dia akan capture info kita tadi..dengan menggunakan SuperGenPass, walaupon kita key-in user dan password kedalam website yang salah, password kita jadi salah kerana domain name website tu lain dari Maybank2u yang asal..

 
right klik dan bookmark this link.


Box ni akan keluar dan save dekat bookmarks toolbar..


So, dia akan save kat atas ni...




Konon la nak tukar password kita...pergi ke change password dan klik kat SuperGenPass yang dah di save di bookmark tadi..nanti akan keluar box kecil tu..so masukkan master password anda..tak kisah la ape pon janji jangan lupa!..lepastu tekan submit...

Lepas tu dia akan generate kan password untuk kita dan automatik dia isi dalam textbox tu..tapi jangan lupe tukar current password tu kepada password asal kita...Lepas tu save!

 
Untuk Log-in, masukkan username dan klik kat SuperGenPass Bookmark, Enter master password..dan submit...dan boleh lah sign in...
So mudah je nak secure password kita... Selamat mencuba!  ;)



2 comments:

Aimifiqa said...

thanks for sharing. lepas ni boleh la gune. hihi

puteraduyong said...

erm...pandai..pandai...kongsi ilmu.. ;)